Kuinka ostolaskut tarkastetaan ja hyväksytään eFinassa
Laskujen hyväksyntä on joko yksi- tai kaksiportainen. Ole yhteydessä Palvelukeskukseemme, mikäli haluat tehdä yrityksessäsi muutoksia edellä mainittuun. Yksiportaisessa hyväksynnässä laskulla on yksi asiatarkastaja ja kaksiportaisessa on asiatarkastajan lisäksi hyväksyjä. Laskulle on mahdollista määritellä laskukohtaisesti useampi kuin yksi asiatarkastaja.
Tarkastus ja hyväksyntä
Ostolaskun voi hyväksyä joko hyväksymättömien laskujen yhteenvetosivulla tai avaamalla laskun ostoreskontranumerosta. (Kts. hyväksymättömän laskun haku edelliseltä sivulta.) Laskun avatessa ohjelma avaa alkuperäisen laskun kuvan. Suosittelemme, että lasku avataan aina ennen sen hyväksyntää.
Toimittajan laskutushistoriaa voi tarkastella valitsemalla toimittajan nimen.
Huutomerkki tarkoittaa, että laskua on kommentoitu. Kommentin näkee laskun avaamalla.
Mikäli lasku on virheellinen tai se odottaa lisäselvityksiä, voit hylätä laskun. Hylätty lasku siirtyy omalle listalleen, josta sen voi palauttaa käsittelyyn asian selvittyä. Jos lasku jää hylätyksi, laskulle voi kirjoittaa kommentin hylkäyksen syystä. Kommentin kirjoittamisesta on lisää seuraavalla sivulla.
Lasku on mahdollista siirtää toiselle asiatarkastajalle tai hyväksyjälle. Siirto tehdään yksittäisen laskun hyväksyntänäkymässä, joka avautuu laskun reskontranumerosta.
Huom! Hylätty lasku on näkyvissä ainoastaan sille käyttäjälle, joka laskun hylkäsi. Pidemmän poissaolon varalta on suositeltavaa harkita laskun palauttamista käsittelyyn ja siirtämistä sijaiselle, mikäli laskun maksu voi tulla ajankohtaiseksi poissaolon aikana.
Jos tiedät hyväksynnän yhteydessä, että laskulle on tulossa hyvityslasku, niin lasku kannattaa hylätä ja laittaa maksukieltoon. Kun hyvityslasku on tullut eFinaan ja sen oikeellisuus on tarkastettu, hyvityslasku voidaan hyväksyä. Ilmoita hyvityslaskusta yhteyshenkilöllesi, jotta hän voi tarkastaa alkuperäisen laskun ja hyvityslaskun kohdistuksen olevan kunnossa. Mikäli kyseessä on osittainen hyvityslasku, ilmoita siitä myös yhteyshenkilöllesi. Saatuasi kuittauksen, palauta alkuperäinen lasku käsittelyyn, poista maksukielto ja hyväksy lasku, jotta maksuun menevän osuuden saa maksettua.
Ostolaskun tarkastuksen yhteydessä laskulle voidaan lisätä sisäisen laskennan tietoja eli laskentakohde tai useampi. Katso ohjeen kohta Laskentakohteet.
Kommentti -kenttään kannattaa kirjoittaa syy laskun hylkäämiselle tai siirtämiselle. Kenttään voi myös kirjoittaa laskuun liittyvän lisätiedon tiedoksi seuraavalle tarkastajalle tai kirjanpitäjälle.
Ole yhteydessä Palvelukeskukseen, jos laskun kommentointi halutaan pakolliseksi hylkäyksen yhteydessä.
Huom! Laskulla näkyvät kirjaukset näkee ainoastaan sellainen käyttäjä, jolla on määritelty selailuoikeus kirjanpitoon. Käyttäjän oikeuksista lisää kohdassa Käyttäjän oikeudet.
Liitteen lisääminen
Tässä vaiheessa laskulle voidaan lisätä liitteitä oikean yläreunan klemmarin kuvasta. Klemmarista avautuu Liitteet -ikkuna, jossa näkyy kuittijonossa olevat kuitit, ja josta valitaan laskulle kuuluvat tositteet. Kuittijonon kuitteja voi esikatsella viemällä kursorin -merkin päälle. Lue lisää kuittijonosta kohdassa Näin saat kuitin kuittijonoon.
Kuittijonon sijaan voit siirtää tietokoneella olevan asiakirjan Valitse tiedosto tai tuo se tänne -toiminnon kautta. Valitse lopuksi tallenna ja sulje.
Ostolaskun maksaminen
Jos käytössä on automaattimaksatus, hyväksytty lasku menee maksuun eräpäivänä. Jos lasku halutaan maksaa ennen eräpäivää, osittain tai muulta kuin pääpankkitililtä, onnistuu se ns. manuaalimaksatuksella. Siitä kerrotaan kohdassa Maksatus.